گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت) مسدود شدن ۶ جاده در خراسان رضوی بر اثر ریزش کوه و سیلاب هدیه روز دختر چی بخریم؟ دستگیری ۱۴ سرشبکه یک شرکت هرمی در مشهد عوامل ابتلا به حساسیت فصلی چیست؟ | راه‌هایی برای کاهش علائم آلرژی صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای خراسان رضوی و ۵ استان دیگر (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قتل زن جوان توسط برادرش در مشهد به خاطر حرف مردم + عکس هشدار جهادکشاورزی مشهد به کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و گلخانه‌داران آزمون شفاهی احراز صلاحیت اخذ پروانه تخصصی روان‌شناسان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در استان تا جمعه
سرخط خبرها

درباره مه لقا ملاح مادر محیط زیست ایران | طبیعت ایران یتیم شد

  • کد خبر: ۸۷۲۳۰
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
درباره مه لقا ملاح مادر محیط زیست ایران | طبیعت ایران یتیم شد
مه لقا ملاح را مادر محیط زیست ایران می‌گویند، چون درست مانند یک مادر از طبیعت و محیط زیست مراقبت می‌کرد و هوای آن را داشت. حالا خبر رسیده که او در صبح ۱۷ آبان، در ۱۰۴ سالگی درگذشت و داغ سنگینی را بر دل همگان بر جای گذاشت.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ درخت ها، رودخانه ها، جنگل ها، دریا‌ها و تک تک اجزای محیط زیست اطرافمان، بیشتر از همه جای خالی او را احساس می‌کنند؛ جای خالی فردی که یک تنه برای بهبود حال زمین و آسمان تلاش می‌کرد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کرد. طبیعت ما و طبیعت دنیا، به آدم‌های زیادی، چون او احتیاج دارد تا با کنشگری بجا و فعالیت‌های پرسود، کمک کنند تا دنیای پیرامون ما مسیر رو به بهبودی را طی کند. مه لقا ملاح را مادر محیط زیست ایران می‌گویند، چون درست مانند یک مادر از طبیعت و محیط زیست مراقبت می‌کرد و هوای آن را داشت. حالا خبر رسیده که او در صبح ۱۷ آبان، در ۱۰۴ سالگی درگذشت و داغ سنگینی را بر دل همگان بر جای گذاشت.

آن هم در این دوره و زمانه‌ای که شواهد اطراف می‌گوید نه تنها کشورمان، بلکه دنیا، با تهدید‌های زیست محیطی فراوانی روبه رو است و آدم هایی، چون او را بیش از پیش نیاز دارد. مه لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط زیست، سازمان غیردولتی زیست محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» را بنیان گذاشت و به نوعی همه وقت و عمر خود را در راه مبارزه برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست صرف کرد.

زندگی او شاید دستاورد‌های مهمی، چون انتقال کارخانه سیمان تهران به آبیک در نزدیکی قزوین و گازسوز شدن کارخانه‌های آجرپزی را به همراه داشته باشد، با این حال، اعتقاد به بسیاری از کار‌های ساده و کاربردی برای بهبود حال محیط زیست، همیشه از اهدافی بوده که دنبال می‌کرده است. کارهایی، چون قطع مصرف پلاستیک، قطع مصرف دستمال کاغذی، تفکیک زباله‌ها در منزل، کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و کاشت مداوم درختان. او موفق شد فعالیت‌های زیست محیطی اثربخشی را در ۱۶ استان کشور هم گسترش دهد و جدای از این اقدامات، برای سال‌ها منزل شخصی اش را هم به دفتر کار و پاتوق طرف داران محیط زیست تبدیل کرده بود.

مه لقا ملاح در سال ۱۲۹۶ هنگامی که پدر و مادرش با کاروان برای زیارت به مشهد می‌رفتند، در یک کاروان سرای عباسی در بین راه به دنیا آمد و بخشی از دوران تحصیلش را هم در مشهد و قوچان سپری کرد. خبر درگذشت او در فضای مجازی حالا به یکی از پربازدیدترین خبر‌ها تبدیل شده، بسیاری از خبرگزاری‌ها نیز آن را پوشش داده اند و واکنش‌هایی را هم از سوی کاربران به دنبال داشته است. کاربرانی که او را یک دلسوز تمام عیار برای طبیعت می‌دانستند و حالا با آه و افسوس از نبودن او یاد می‌کنند؛ اینکه طبیعت و محیط زیست ایران مادر مهربانش را از دست داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->